2014. március 31., hétfő

Folt/tónusrajz értékelő

Kedves Rajzország lakó!


A legutóbbi bejegyzés óta beköltöztél Rajzországba, próbálod meglelni a helyed benne: amerre nézel, mindenhol vonalak, foltok, mértani testek, fény és árnyék. Érdekes és bosszantó. Nehéz eligazodni a körülötted levő világ formagazdagságában és ezt még ennél is nehezebb lefordítani vonalra, tónusra a papír síkján, de lassan hozzászoktatjuk a tekintetet és az agyat eme látszólag nehéz folyamathoz.

A tavasz megérkezésével kiszínesedett a körülöttünk levő világ: erősebbek a fények, élesebbek az árnyékok, és egyre több finom tónust figyelhetünk meg az egyre hosszabbodó napok során. Színesedett a blog design is a tavasz beköszöntésével és színesednek a rajzaid  is a további blogbejegyzések során!!

A foltról szóló bejegyzésben olvastál arról, hogy vonalrajzra alapozva hogyan "színezheted", gazdagíthatod a rajzodat tónusok alkalmazásával. Valószínűleg azóta azon morfondírozol, hogy ezzel a rajzoddal fejlődtél-e egy keveset, vagy hogy egyáltalán megértetted-e a feladatot.

Hogy értékelhesd saját rajzod, készítettem egy útmutató értékelőt saját készítésű csendélettel illusztrálva.

A rajzolás folyamatát lépésről lépésre az alábbi képen láthatod:



Az eredeti csendélet néhány egyszerű tárgyból van összeállítva, mint kis méretű váza, egy cérna, egy kisolló meg egy régi tintatartó:

No, hát akkor értékelésre fel! Figyeld az útmutatót és hasonlítsd össze a saját rajzoddal!



ÉRTÉKELŐ

1. A tárgyak megszerkesztése. Ha a rajzodat az előző bejegyzések alapján tanult vonalrajzzal kezdted, szimmetria tengellyel, szépen megszerkesztve a vízszinteseket, ezekre rárajzolva az ellipsziseket, akkor valószínűleg rajzodon a tárgyak helyesen vannak megrajzolva. A vonalrajzzal láttatod és érzed a tárgyak három dimenziós, térbeli szerkezetét. Rajzod jó és helyes alapokon hever, jöhetnek a tónusok!

2. A vonalrajz térbelivé változtatása. Ha ez után megfigyelted alaposan, hogy az egyes tárgyakon pontosan milyen helyen van a legsötétebb rész és tónusos technikával (bejegyzés a foltról!) kissé besötétítetted, majd világosabb tónusokat rajzoltál azokra a helyekre, ahol a fény és az árnyék találkozik, és a tárgyak vetett árnyékát (ebben az esetben az asztaltető felületére levetülő árnyék) is berajzoltad tónusosan, akkor már sikerült legalább 3 féle tónust megkülönböztetned!

3. A térbeliség megerősítése. Ha nagyon lelkiismeretes vagy és kezded megszokni a rajzolás ízét, akkor valószínűleg a második fázist jóval túllépted: a tárgyak önárnyékát (a tárgyon levő árnyék az árnyékos oldalon) tónusos árnyékoló technikával 1-2 tónussal sötétebbre rajzoltad, és fokozatosan egyre sötétebbre rajzoltad a többi, világosabb részeket is. A fény által megvilágított oldalakat fehéren hagytad vagy egy nagyon világos tónussal árnyékoltad. Ha a tárgy porcelán vagy üveg, akkor erős csillanást vettél észre egy bizonyos ponton, itt radírral egyetlen mozdulattal, határozottan berajzolhatod a csillogást!


  > HASZNOS TRÜKK <

A hengeres tárgyak árnyékos és megvilágított oldalának legszélén sohasem láthatod a legsötétebb vagy a legvilágosabb tónust!!!!
A legvilágosabb rész a megvilágított oldalon a tárgy szélétől kissé benneb, a függőleges szimmetria tengely fele látható. A legsötétebb rész ugynígy az árnyékos oldalon a tárgy szélétől kissé bennebb figyelhető meg!!

4. Tükröződések. Ha még a tárgyak egymásra való hatását is tanulmányoztad, akkor túlszárnyaltad a feladat követelményeit, és Rajzország legmegbecsültebb lakója lettél! Egyes tárgyak visszatükröződhetnek a mellettük levő tárgyak felületén. Jelen esetben a cérna és a tintatartó torzított tükörképe látható a porcelán váza árnyékos oldalán, megtörve az egyhangú árnyékos oldalt finom félárnyékokkal.

Gratulálok a rajzodhoz, amelyben felhasználtad az összes Rajziskolás tudásodat: tárgy szerkesztés, ellipszis szerkesztés, tónusos lépcső!


nusgazdagg

Ha a rajzodon kevés a tónus (1-2) akkor vizuálisan szegényes és művészileg sem túlzottan értékes. Ha a tónusok közötti eltérés kevés és mind a legvilágosabb, vagy csak a középtónusok, vagy csakis a legsötétebb tónusokat képviselik a rajz szintén szegényesnek, unalmasnak tűnhet. A fenti példában minimális tónus számot használtam, a további bejegyzésekben gyakorlással és egyéb tudásanyaggal színesítjük majd együtt a rajzainkat.

A következő bejegyzésekből megtudhatod hogyan lehet gyakorolni a tónusos árnyékoló technikát hatékonyan, hogyan tartsd a ceruzát/ szenet/ tollat helyesen, hogy jó rajzot készíts, hogyan mérj. Szó lesz még arányokról, irányokról, a tárgyak egymás közötti vizuális kapcsolatáról és kis trükkökről, amelyekkel ellenőrizheted, hogy a rajzod helyes-e.

Addig is gyakorold a tónusos technikát!! 

  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát B-s ceruzával!
  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát H4-es ceruzával!
  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát H-s ceruzával
  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát HB-s ceruzával!
  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát B2-es ceruzával!
  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát B4-es ceruzával!
  • készíts legalább 10 lépcsős vonalhálós (satírozás) tónuslétrát B8-as ceruzával!
          és figyeld a különbségeket a grafithyegyek puhaságát illetően!!!

  Finomítsd a látásod, hogy minél több tónust legyél képes megkülönböztetni!!
  Hamarosan tovább színesedünk! Találkozunk Rajzországban!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.